Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Barbara Weir uit Centraal-Australië heeft het publiek over de hele wereld enthousiast gemaakt met zeer meeslepende abstracte doeken die op meesterlijke wijze een illusie van diepte en subtiele ritmische bewegingen oproepen. Het is een kunst die net zo opmerkelijk is in zijn verfijnde expressie als het verhaal van haar leven. Haar reis was er een van buitengewone moed, vastberadenheid en uithoudingsvermogen.
Barbara Weir werd geboren als Florrie Weir. Haar moeder is de inmiddels overleden, beroemde Aboriginal schilderes Minnie Pwerle. Haar vader was Jack Weir, een Iers-Australische veehouder die eigenaar was van het station naast Utopia. Barbara maakte ook deel uit van een groep Aboriginal-kinderen die bekend staat als de Stolen Generation en die vanwege welzijnsdoeleinden met geweld van hun families werden verwijderd. Barbara was pas negen jaar oud en haar familie geloofde dat ze was overleden nadat ze was weggevoerd. In plaats daarvan groeide Barbara op in een reeks pleeggezinnen.
Op 18-jarige leeftijd ontmoette Barbara, werkend in Darwin, Mervyn Torres en trouwde hem. Het was haar man die haar hielp haar afkomst te ontdekken. Hij informeerde op zijn handelstochten altijd naar Minnie Pwerle en dat leidde ertoe dat Barbara in de jaren zestig herenigd werd met haar moeder. Omdat ze geen van haar moedertalen sprak, ontfermde haar nicht, Kathleen Petyarre, zich over haar en zo maakte ze opnieuw contact met haar moeder en haar familie. Gedurende deze tijd kreeg ze een zeer hechte band met haar tante, Emily Kame Kngwarreye, de belangrijkste vrouwelijke kunstenaar van Australië. Na haar scheiding in 1977 keerde Barbara met haar zes kinderen definitief terug naar Utopia.
Barbara’s carrière als kunstenaar werd geïnspireerd door de dynamische gemeenschap van kunstenaars in Utopia en het werk van Emily Kame Kngwarreye. Emily’s werk had een grote impact op haar en begin jaren negentig begon ze haar artistieke talenten serieus te verkennen. Barbara begon met schilderen en ontwikkelde een verfijnde, eigentijdse schilderstijl. Haar schilderijen bevatten afbeeldingen van bepaalde planten en “dreamings”, geïnspireerd door de eeuwenoude Aboriginal-traditie. Barbara is het meest bekend om haar levendige hedendaagse afbeeldingen van Grass Seeds, maar sinds het overlijden van haar moeder heeft ze haar ‘My Mothers Country’ Dreaming opnieuw opgepakt. Deze belangrijke schilderijen met een diepe betekenis en spiritualiteit. Met deze Dreaming creëert Barbara een buitenaards gevoel met behulp van fijn uitgevoerde stippen waarin organische vormen zweven. Deze vormen zijn de gebieden waar ze overheen heeft geschilderd om symbolen van een secret/sacred verhaal te verbergen die eronder zijn geschilderd en niet bedoeld zijn om gezien te worden.
Barbara is een zeer getalenteerde, inventieve, creatieve, energieke en hardwerkende kunstenaar die haar eigen artistieke grenzen verlegt bij het vertellen van de complexe voorouder verhalen van haar familie.
Barbara overleed in januari 2023 in Alice Springs.