Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Clifford Possum Tjapaltjarri werd geboren op Napperby Station, ongeveer 200 kilometer ten noordwesten van Mparntwe (Alice Springs). Net als veel andere van Anmatyerr taalgroep verhuisde zijn familie naar de oostelijke regio van hun land na het bloedbad in Coniston halverwege de jaren twintig. De moeder van Tjapaltjarri voedde ook Billy Stockman Tjapaltjarri op, wiens eigen moeder het slachtoffer was van het bloedbad. Clifford Possum Tjapaltjarri begon zijn werkzame leven als veedrijver op verschillende stations in Centraal-Australië. Daar leerde hij zes Westelijke Woestijntalen, waaronder zijn moedertaal Anmatyerr en een beetje Engels.
Tjapaltjarri kwam in februari 1972 bij Papunya Tula Artists en was een van hun oprichters. Hij onderscheidde zich al snel als een van de meest getalenteerde en inventieve schilders van het gezelschap, een exponent van opvallende, gelaagde en zorgvuldig weergegeven visuele effecten. Hij werd door Papunya Tula Artists uitgekozen om, samen met zijn broer Tim Leura Tjapaltjarri, het grote doek Warlugulong 1976 te schilderen voor een BBC-documentaire, Desert Dreamers. Het schilderij overtrof qua omvang en narratieve complexiteit alles wat tot nu toe door de Papunya-schilders was geproduceerd. De opvallende centrale vuuruitbarsting toont de Fire Dreaming-locatie waar de moeder van Clifford Possum Tjapaltjarri, Long Rose Nangala, werd geboren. Warlugulong was een van de hoogtepunten in de artistieke samenwerking van de twee broers, en ook het eerste in Clifford Possum Tjapaltjarri's beroemde serie monumentale doeken uit de late jaren zeventig, die zijn vergeleken met enorme encyclopedische 'kaarten' van zijn Tjukurrpa-land.
Clifford was begin jaren tachtig voorzitter van Papunya Tula Artists. In 1988 organiseerde het Institute of Contemporary Art in Londen een overzichtstentoonstelling – het was Cliffords eerste solotentoonstelling en de eerste keer dat een Australische Aboriginal kunstenaar op deze manier werd geëerd door de internationale kunstwereld. In het daaropvolgende decennium zou hij de meest bereisde Aboriginal-kunstenaar van zijn generatie worden en een ambassadeur voor Aboriginal-kunst over de hele wereld.