Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

"Emily Kame Kngwarreye is zonder twijfel de beroemdste vrouwelijke Aboriginal kunstenaar."

Emily Kame Kngwarreye werd geboren omstreeks 1910 in Alhalkere (Soakage Bore). Emily is een Eastern-Anmatyerre leider en een van de senior kunstenaars van de Utopia Art Movement. Ze werd geadopteerd door Jacob Jones, een belangrijke wetshandhaver in de Anmatyerre-gemeenschap en ze werkte als een veedrijver op pastorale vee-ranches in dit gebied. Hieruit blijkt haar krachtige wil van onafhankelijkheid. Het was gebruikelijk dat vrouwen alleen ingezet werden voor huishoudelijke taken. In 1977 begon in Utopia een door de regering opgezet project om de vrouwen het batikken bij te brengen. Dit resulteerde in een inkomensbron dat mede geleid heeft tot het succesvol terug claimen van hun geboortegrond in 1979.

Emily maakte, net als veel andere vrouwen van Utopia, in de zomer van 1988-89 kennis met het schilderen met acryl door mee te werken aan  'A summer Project'. Emily ging met plezier over op het nieuwe medium(acrylverf) en stopte met haar batik op zijde, omdat schilderen haar in staat stelde  sneller en krachtiger de verhalen te vertellen.
Haar schilderijen weerspiegelen de gelaagde transparantie van batik en zijn opgebouwd uit vele verftoetsen die elkaar overlappen om een ​​illusie van diepte en beweging te creëren.

Emily Kame Kngwarreye Arkeria Rose Aboriginal Art Amsterdam

"Whole lot, that’s the whole lot”.

Awelye (mijn dreamings), Alatyeye (potlood yam), Arkerrthe (bergduivelhagedis), Ntange (graszaad), Tingu (een Dreamtime-pup), Ankerre (emoe), Intekwe (een favoriet voedsel van emoes, een plantje), atnwerle (sperzieboon) en Kame (yamzaad).

"Dat is wat ik schilder, een heleboel”.

De wijze van weergave in haar schilderijen  is levendig en ontroerend.
Kleuren versmelten en veranderen van vorm om een ​​sterke impressie over te brengen. Ze is van authentieke wijze van verbeelden overgegaan naar een impressionistische weergave van de onderwerpen van haar verhalen. Zij was de eerste bruggenbouwer tussen de oorspronkelijke Aboriginal taal en moderne kunst, zonder haar culturele wortels te verliezen.

Emily is een van de meest succesvolle kunstenaars die uit Utopia zijn voortgekomen en ze is misschien wel een van de belangrijkste Australische schilders van de afgelopen decennia. Emily, die 80 jaar oud was toen ze op doek begon te schilderen, werd door kunstverzamelaar Michael Hollows beschreven als een van de meest unieke talenten  van alle beroemde Aboriginal-kunstenaars in Australië.

Haar werk is te zien in alle Australische staatsmusea en de meest gerenommeerde privécollecties in Australië. Ze wordt regelmatig gezien in tentoonstellingen en collecties over de hele wereld. Een groot aantal solotentoonstellingen in de jaren ’90 hebben Emily een aanzienlijk status van roem opgeleverd, die elk van de Aboriginal-kunstenaars van haar tijd overtreft.

Emily's gave als kunstenaar heeft veel mensen geraakt, maar het was haar persoonlijke aanwezigheid die de grootste indruk maakte. De familie Hollow had het voorrecht Emily persoonlijk te kennen, haar te zien schilderen en met haar te praten over haar eigen mening over haar roem.

Op 2 september 1996 overleed Emily, een groot verlies voor de kunstwereld en de mensen die haar persoonlijk of via haar schilderijen kenden.

© Copyright 2021 - now. Aboriginal Art Amsterdam. All rights reserved.