Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Jeannie Mills Pwerle werd geboren op 15 mei 1965. Jeannie komt uit een van de meest gevierde schildersfamilies in Australië. Jeannie heeft nauwe familiebanden met enkele van de grote namen uit de Australische moderne kunst. Haar moeder is de bekende Utopia kunstenaar Dolly Mills Petyarre en haar oom wijlen Greeny Purvis Petyarre, een finalist in de 21e NATSIAA. Haar oudtante is wijlen Emily Kame Kngwarreye, door kunstexperts omschreven als een van 's werelds beste moderne en abstracte kunstenaars. Het is vrij duidelijk dat Jeannie door deze invloeden begon te schilderen en haar eigen dynamische stijl van het verbeelden vaar haar Dreaming ontwikkelde.
Jeannie leidt een traditioneel leven in Utopia als een ngangker (traditionele genezer of arts) die advies en bushmedicijnen geeft aan mensen van haar gemeenschap. Ze is ook zeer betrokken bij het opleiden en aanmoedigen van andere vrouwen om deel te nemen aan schilderkunst, tentoonstellingen en culturele ceremoniën.
Jeannie schildert de Bush Yam, met de lokale naam Anaty (ook wel Pencil Yam genoemd). De Bush Yam is een lange knol die een beetje lijkt op een wortel. Hij groeit diep onder de grond en moet worden opgegraven. Maar dat hebben de vrouwen er wel voor over, het is een zeer gewaardeerde traditionele voedselbron.
Jeannie Mills Pwerle was een artiest die meewerkte aan het eerste Utopia-project waarbij vrouwen hun verhalen op canvas schilderden. Deze historische tentoonstelling werd gehouden in 1989 en was getiteld "Utopia Women's Paintings, the First Works on Canvas, A Summer Project", het was een keerpunt voor de groep Utopia-kunstenaars.
Wat is Jeannie's connectie met batik?
Tien jaar lang hadden de Utopia-kunstenaars hun vaardigheden ontwikkeld op het gebied van het maken van batik, met hun traditionele verhalen en ontwerpen. Door de kunst te ontwikkelen van gelaagde kleuren die op de stof waren opgebouwd, van de lichtste naar de donkerste, hadden de kunstenaars een geweldige kennis die hen in staat stelde een nieuwe benadering van schilderen te introduceren toen ze begonnen te werken met acryl op canvas.
De kunstenaars gebruikten ook hun vaardigheid om lagen op te bouwen om sluiers van kleur te creëren waardoor de onderliggende kleuren te zien waren. De stilistische uitvindingen die voortkwamen uit deze gedeelde geschiedenis van de kunstenaars, waren het begin van een nieuwe creatieve uitbarsting van schilderkunst.