Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Hoewel hij niet veel details heeft gegeven over aspecten van deze “dreaming” is het aannemelijk dat dit zowel de praktische leer van het jagen op de Emu als het spirituele verhaal van de Emu-voorouders betrof. Het was Kudditji's plicht om dit verhaal door te vertellen. Wat hij schilderde is de plattegrond en spirituele kennis van Anmatyerre-land.
Kudditji mengde zijn kleuren rechtstreeks op het canvas en bracht zijn verf in lagen tot een patchwork-formatie. Vaak zullen zijn werken in de loop van de dag ten gevolge van het zonlicht veranderen, wat zijn werk nog levendiger maakt.
Het is in deze diepte dat zijn verhaal over het land en het verhaal van de Emu huist, de complexiteit en uitgestrektheid van zijn landschap alleen toegankelijk in flarden als ze aan het licht komen.
Door verwantschap is Kudditji de broer van wijlen Emily Kame Kngwarreye. Kudditji begon rond 1986 te schilderen, maar zijn zeer intuïtieve en gebarende manier van schilderen werd door de galeries niet gewaardeerd. Hij werd aangemoedigd om te schilderen in de modieuze stijl van die tijd, waarbij hij werken uitvoerde met gedetailleerde invulling.
Nadat hij Emily in de de Australische en internationale kunstscène naar ongekende hoogte had zien stijgen, hervatte Kudditji zijn verkenning van het abstracte tot hij 'de penseel neerlegde' in 2015. Kudditji nam deel aan vele internationale tentoonstellingen. Door abstracte beelden, gedurfd kleurgebruik en intuïtieve interactie met ruimte en vorm heeft hij naam gemaakt in de Aboriginal kunstscene.
Een baanbrekende hedendaagse Aboriginal kunstenaar zijn, was slechts één hoofdstuk in het levensverhaal van deze geweldige man. Hij had een traditionele bush-opvoeding genoten en werkte vele jaren als veehouder en mijnwerker. Hij was ook een traditioneel eigenaar van veel belangrijke Dreamings, bezat de kennis van de ceremoniële locaties voor land en mannenzaken van zijn geboortegrond Utopia Station, ongeveer 230 km ten noordoosten van Alice Springs.
Tijdens zijn jonge jaren nam Kudditji vaak de jonge jongens/mannen mee op emoe-jacht, waarbij hij traditie en oefening samenvoegde als onderdeel van hun initiatie tot man. Het is op grond van deze ervaring dat Kudditji zijn 'Emu Dreamings' en zijn 'My Country'-werken schilderde.
Tijdens het schilderen zong hij de Dreaming, zijn manier om zijn werken te doordrenken met verhalen over het land, de voorouders, de jacht, reizen en het voedsel en water van het land van Anmatyerre. De liedjes van Kngwarreye zullen blijven weerklinken in zijn prachtige kunstwerken, die nu in galeries, privécollecties, huizen en kantoren over de hele wereld hangen. Zijn heengaan is een groot verlies voor de kunstwereld en voor de mensen die hem persoonlijk of via zijn schilderijen hebben gekend.