Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Minnie Pwerle was een Alyawarre-vrouw die begin jaren twintig in de regio Utopia werd geboren. Haar land was Atnwengerrp; haar talen waren Alyawarre en Anmatyerre. Ze had vijf zussen: Margie, Molly, Emily, Lois en Galya, en twee broers, Louis en één die inmiddels is overleden. Minnie was getrouwd met 'Motorcar' Jim, en samen kregen ze zes kinderen: Eileen, Betty, June en Raymond, en twee andere dochters die enkele jaren geleden zijn overleden.
Toen Minnie een tiener was beviel ze van haar eerste dochter Barbara Weir. De vader was de ranch eigenaar Jack Weir. Toen Barbara 8 jaar oud was is ze ontvoerd door de Native Welfare Patrol die als taak had alle halfbloed Aboriginals ver weg van de eigen familie bij gastgezinnen onder te brengen om voor een snelle assimilatie te zorgen. Enkele tientallen jaren heeft het geduurd voordat moeder en dochter werden herenigd.
Met opwindende kleuren en dynamische bewegingen schilderde Minnie voornamelijk twee verhalen 'Bush Melon' of 'Bush Melon Seed', en soms 'Awelye Atnwengerrp'. Ze was een hoeder van haar geboortegrond en haar verbluffende kunstwerken zijn een eerbetoon aan haar dreamings, land en voorouders. Ze putte uit een oude culturele traditie die al duizenden jaren dezelfde symbolen en pigmenten gebruikt in bodypainting, rotskunst en zandschildering om de verbondenheid met het land tot uitdrukking te brengen. Minnie's doeken zingen met inheemse wijsheid en eigentijdse verve.
'Awelye Atnwengerrp' vertegenwoordigt de okerkleurige symbolen die op de bovenste helft van de lichamen van vrouwen worden geschilderd. ‘Awelye’ staat voor traditionele vrouwenceremonies.
Op canvas schilderde Minnie, zoals bij een ceremonie, lijnen en cirkels; haar U-vormen verbeelden de geschilderde borsten van vrouwen. De levendige lijnen zijn de ritmes, de energie en bewegingen van vrouwen die dansen en zingen rond kampvuren in het zachte rode zand van de woestijn.
Het samenspel tussen bodypainting-cirkels en kleine ronde bush-melones is duidelijk zichtbaar in Minnie's levendige schilderijen van 'Bush Melon' en 'Bush Melon Seed'. Ze vertellen het verhaal van dit heerlijke zoete voedsel dat afkomstig is van een heel klein struikje dat alleen in Atnwengerrp te vinden is.
Bush-melons zijn groen van kleur en rijpen tot bruin. Eens overvloedig, zijn ze nu moeilijk te vinden vanwege overbegrazing. Utopia-vrouwen verzamelden deze vrucht vroeger in de zomer en schraapten de kleine zwarte zaden eruit. Ze aten het fruit op of sneden het in stukjes en spiesten ze op een dun stuk hout om te drogen voor de komende maanden, wanneer bushtucker schaars was.
Minnie bleef schilderen tot haar overlijden in 2006. Ze is vertegenwoordigd in alle Staatsmusea van Australia, evenals in vele andere instellingen en privécollecties. Art Collector noemde haar "een van de 50 meest verzamelbare artiesten van Australië".