Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord
PB NM4015 header

De emu-voorouder, die een prominente rol speelt in de reeks sacred liederen en het bijbehorende land dat op het doek wordt afgebeeld.

Paddy Bedford, een senior gerechtsman van Gija en een zeer belangrijke figuur binnen de hedendaagse schilderkunst van East Kimberley, werd geboren op Bedford Downs Station ten zuidwesten van Warmun (Turkey Creek), West-Australië. Bedford bracht zijn jeugd door met werken in het droge seizoen als veedrijver op veehouderijen in of nabij zijn traditionele land, waaronder Greenvale, Bow River en Bedford Downs. Net als andere Aboriginal-veedrijver leefde hij in het natte seizoen van het land, leerde de Gija cultuur en het recht kennen en ontwikkelde een reputatie als een ervaren speer- en boemerang vechter. In zijn latere jaren verhuisde Bedford naar de belangrijkste Gija gemeenschap van Warmun.

Het grootste deel van zijn leven concentreerde zijn schilderkunst zich op de versiering van het menselijk lichaam, waarbij hij zowel zichzelf als anderen beschilderde voor geheime ceremonies en openbare optredens. Ironisch genoeg kwamen Bedfords talenten als schilder pas in 1998 aan het licht, toen een kunsthandelaar een serie schilderijen opmerkte die Bedford had gemaakt op vreemde stukjes multiplex en andere restmaterialen. Oorspronkelijk bedoeld voor de stadsstortplaats, werden de schilderijen toch bewaard. Na deze vondst werd Paddy Bedford aangemoedigd om te schilderen op canvas. Later dat jaar sloot hij zich aan bij Jirrawun Aboriginal Arts, die zich toen vormde in de gemeenschap van Rugan (Crocodile Hole). Bedford werd een van de meest gerenommeerde schilders in het oosten van Kimberley, en zijn werk was te zien in talloze solo- en groepstentoonstellingen.

PAddy bedford profiel

Paddy Bedford experimenteerde met kleur en vorm met behoud van de herkenbare stijl van East Kimberley-kunstenaars.

Bedfords sobere composities, met hun grote vlakken monochrome oker, gescheiden door subtiele stippellijnen, lijken vaak op die van Warmuns meest gevierde kunstenaar Rover Thomas. Maar, zoals ook geldt voor het werk van Thomas, is de schijnbare abstractie of het minimalisme van Bedfords doeken oppervlakkig en bestrijkt ze een rijk gelaagd portret van het land, Ngarrangkarni. 

Emu Dreaming, illustreert zowel de ogenschijnlijk abstracte kwaliteiten van Bedfords schilderstijl als de diepgaande kennis van Ngarrangkarni en het land dat eraan ten grondslag ligt. De emu-voorouder speelt  een prominente rol in de reeks sacred liederen en het bijbehorende land dat op het doek wordt afgebeeld. Bedfords werk is tegelijkertijd ‘abstract’ in westerse ogen en ‘representatief’ in de ogen van de schilder. Net als alle andere schilderijen van East Kimberley is het werk van Bedford niet in één categorie te plaatsen. Het werkt op een onderscheidende manier en verbergt en onthult tegelijkertijd het land, waardoor het zich onderscheidt van de westerse landschapstradities.

© Copyright 2021 - now. Aboriginal Art Amsterdam. All rights reserved.