„Thomas gebruikte het typische palet van de Kimberley in zijn schilderij”

Rover Thomas (ca. 1926 – 1998), een van de bekendste aboriginal schilders van Australië, was verantwoordelijk voor een grote beweging in de Australische kunst. Hij werd rond 1926 geboren. Zijn vader behoorde tot de Wangkajunga-clan en zijn moeder tot de Kukatja-clan in Kunawarritji op de “Canning stock route”   in het noordwesten van Australië. Deze route doorkruist de woestijnen Great Sandy en de Gibson, gebieden die een belangrijke rol zouden spelen in het leven van Thomas. Rond de leeftijd van tien jaar verhuisde Rover naar het station van Billiluna, waar hij kort daarna begon te werken als stockman. Vervolgens werkte hij als veedrijver en als omheiningzetter op verschillende stations in West-Australië en het Northern Territory. Hij vestigde zich uiteindelijk permanent in de noordoostelijke Kimberley-regio en verhuisde naar Warmun (Turkey Creek in 1975).

Het was in dit voormalige regeringsreservaat dat hem een reeks Gurirr Gurrir Dreamings, een verhalende danscyclus, werd toe vertrouwd.

"Rover Thomas is een van de bekendste Aboriginal schilders van Australië en was verantwoordelijk voor een grote beweging in de Australische kunst.”

Geboren

c. 1926 – 1998

Familienaam

Taal

Land

Western Australia

De Gurirr Gurirr volgt de kronkelende geest terug naar de schepping van het land. In het decennium dat volgde, werd deze ceremonie met regelmatige tussenpozen uitgevoerd bij Turtkey Creek en aangrenzende gemeenschappen. De Gurirr Gurirr, was van vitaal belang voor de ontwikkeling van de schilderkunst in Warmun. Essentieel voor deze uitvoeringen waren beschilderde borden, die het verhaal illustreerden, die op de schouders achter het hoofd werden gedragen. Rover Thomas, die pas in 1981 begon te schilderen, begeleidde Paddy Jaminji bij de productie van deze borden. De Gurirr Gurirr-borden inspireerden Thomas om te experimenteren met schilderijen en andere thema's.

Thomas gebruikte het typische palet van de Kimberley in zijn schilderijen. Hij bracht het land en zijn verhalen in kaart in tinten van dieprood en bruin oker, met subtiele organische vormen. De onderscheidende kenmerken in de schilderijen van Thomas zijn twee manieren van representatie die samenkomen in één opmerkelijke stijl: terwijl een vlak aanzicht vaak wegen en afgeplatte landoppervlakken weergeeft, beschrijven profielaanzichten Kimberley-landschapskenmerken. Zijn composities zijn compromisloos. Thomas gebruikte een zeer persoonlijke visie om de picturale conventies van de regio te herdefiniëren. Stilistische spaarzaamheid in compositie logenstraft echter de complexiteit van de betekenis in de afbeelding. Geschiedenis, mythologische kennis en levenservaring zijn tegelijkertijd aanwezig in het verhaal.

Rover Thomas was de pionier van de baanbrekende Warmun School, een vorm van weergave die zijn weerklank vond in het werk van veel East Kimberley-kunstenaars: Queen McKenzie, Jack Britten, Hector Jandany, George Mung Mung en de tweede golf van East Kimberley-schilders, Rusty Peters, Freddie Timms en Paddy Bedford. Tegen de tijd van zijn dood in 1998, was de Warmun-schilderstijl iconisch geworden.

In 1990 waren Rover Thomas en Trevor Nicholls de eerste Aboriginal Australische kunstenaars die Australië vertegenwoordigden op de Biënnale van Venetië. Roads Cross, gehouden in de National Gallery of Australia in 1994, was de eerste grote overzichtstentoonstelling van het werk van deze kunstenaar. Zijn werk was te zien op verschillende nationale en internationale tentoonstellingen. Thomas zelf reisde veel en ging naar Venetië en New York. Hij ontving in 1997 een eredoctoraat van de University of Western Australia als erkenning voor zijn bijdrage aan de kunst.

© Copyright 2021 Aboriginal Art Amsterdam. All rights reserved.