Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord

Aboriginal Art in weekblad Ouder-Amstel vol. 11

13-10-2021

Klik op de foto/video voor een vergroting

Doordat Geoff, als één van de weinigen, in die tijd geïnteresseerd was in de Aboriginals en de verhalen van hun schilderijen, heeft hij van veel schilderijen de betekenis nagevraagd en, hoewel soms summier, toch gedocumenteerd.Dit schilderij staat vol met informatie, zoveel dat een gedeelte overgeschilderd is om geheime informatie uit te wissen. Aboriginals schrijven in symbolen. Bekend zijn de cirkels met daarbinnen steeds kleinere cirkels, hetgeen waterbron of belangrijke plaats betekent. Of de U-shape (halve cirkel), de afdruk van billen als je in het zand hebt gezeten, dat man of vrouw betekent, afhankelijk van het voorwerp dat ernaast wordt afgebeeld.Wat weten we van dit schilderij?

EERSTE LAAG Deze gaat over de schepping. Centraal zien we een grote cirkel. Dit is de zon die uit de aarde breekt, licht en warmte brengt en de voorouders en voorouderdieren uit hun slaap wekt. Deze voorouders reisden over het land en creëerden het landschap, de bergen, de rivierbeddingen enz.

TWEEDE LAAG Ook het heden is geschilderd. Johnny beeldt zichzelf af in dit schilderij en de cirkel is nu de plaats Kalipinypa, westelijk van Alice Springs. Hij geeft aan waar de plekken zijn waar de initiaties plaatsvinden, welke gebieden overstromen tijdens de Wet-season en waar de beste plekken zijn om op specifieke dieren te jagen.

DERDE LAAG Misschien wel de belangrijkste is de wet van de bloedlijn. Als je binnen je bloedlijn trouwt zijn daar regels voor. Je kan alleen trouwen met een vrouw met een bepaalde bloedlijn-naam. Het is een ingewikkeld schema. Kort gezegd komt het erop neer dat jouw zonen de naam van je vader (opa) krijgen en jouw kleinzonen krijgen jouw naam. Dus de mannen krijgen één van de twee namen. De vrouwen volgen een reeks van vier vastgestelde namen. Hierdoor komt dezelfde partner-combinatie pas terug na vier generaties. Terug naar het schilderij. Om de grote cirkel in het midden staan acht cirkelvormen. Dit zijn de acht mannelijke bloednamen, te weten ingeval van Johnny: Tjungurrayi - Tjangala - Tjapangati - Tjampitjinpa - Tjapananga - Tjupurrula - Tjakamarra en Tjapaltjarri allen beginnende met Tj. De vrouwennamen beginnen met N, dus Nungurrayi enzovoort. De vrouwen staan afgebeeld als vier cirkels aan de rechterkant en vier links op het schilderij.Volgen we Johnny’s bloedlijn op 11 uur van de centrale cirkel, dan is hij verbonden via een amandelvorm met de vrouwelijke cirkel Napananka (zijn vrouw) en links hiervan zijn dochters en zonen. De zonen krijgen de bloedlijn-naam Tjakamarra, de meisjes Nakamarra. Vervolgens verbindt nog iets verder naar links een amandel zijn vrouw Napananka met haar moeder Nampitjinpa. Voor elke bloedlijn is zo’n vastgesteld schema. Overtredingen van deze wet worden zwaar bestraft.

© Copyright 2021 - now. Aboriginal Art Amsterdam. All rights reserved.